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Dr. Karin Höpker

  • Narrative Theory & Fiction
  • late 20th century US-American literature
  • Science & Fiction; Literature & History of Science
  • Popular culture, Seriality, and American Television
  • Architecture, Urban Studies
  • Humanism and Posthumanism

Monographien

  • No Maps for these Territories: Cities, Spaces, and Archaeologies of the Future in William Gibson. Amsterdam: Rodopi/Brill, 2011.

Beiträge (Zeitschriften, Sammelbände, Lexika)

  • „Mad Scientists, Horrid Creatures: Wissenschaftsfiktion in der amerikanischen Populärkultur.“ In: Populärkultur. Hg. Sabine Friedrich u. Dirk Niefanger. Würzburg: Königshausen & Neumann (Focus: Gegenwart, Bd. 3) 2017.
  • (zusammen mit Antje Kley) „Unruly Creatures, Obstinate Things – Bio-Objects and Scientific Knowledge Production in Contemporary Science Novels.“ In: Under the Literary Microscope: New Perspectives on Science and Society in Contemporary Fiction. Hg. Sina Farzin, Roslynn Haynes u. Susan M. Gaines. 2017.
  • „No Longer Your Friendly Neighborhood Killer: Crime Shows and Seriality after Dexter.“ In: Transgressive Television: Politics and Crime in 21st-Century American TV Series. Hg. Birgit Däwes, Alexandra Ganser u. Nicole Poppenhagen. Heidelberg: Winter 2015, 247–266.
  • „Slices of Life: Killing and Seriality in Dexter.” In: Amerikanische Fernsehserien der Gegenwart. Hg. Heike Paul u. Christoph Ernst. Bielefeld: Transcript 2015, 277–303.
  • (zusammen mit Antje Kley) „Literatur und Wissen: Life Science und The Pursuit of Happiness in Richard Powers‘ Das größere Glück.“ In: Quarks and Letters: Naturwissenschaften in Literatur und Kultur der Gegenwart. Hg. Aura Heydenreich u. Klaus Mecke. Würzburg: Königshausen & Neumann 2015, 273–293.
  • „A Sense of an Ending: Risk, Catastrophe, and Precarious Humanity in Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” In: The Anticipation of Catastrophe: Environmental Risk in North American Literature and Culture. Hg. Sylvia Mayer u. Alexa Weik von Mossner. Heidelberg: Winter 2014,161–180.
  • „Happiness in Distress – Richard Powers’ Generosity and Narratives of the Biomedical Self.“ In: Ideas of Order: Narrative Patterns in the Novels of Richard Powers. Hg. Kley Antje u. Jan Kucharzewski. Heidelberg: Winter 2012, 285–312.
  • „The Cab and the City – Chance Encounters and Certalian Perspectives in Jim Jarmusch’s Night on Earth.” In: EthniCities: Metropolitan Cultures and Ethnic Identities in the Americas. Hg. Butler Martin, Jens Gurr u. Olaf Kaltmeier. Trier: WVT 2011, 155–170.
  • (zusammen mit Alexandra Ganser u. Christina Hein) „Trickster Hermeneutics als alterNative Schreib- und Lesepraxis: Gerald Vizenors Harold of Orange und Louis Owens Bone Game.“ In: Kulturhermeneutik: Interdisziplinäre Beiträge zum Umgang mit kultureller Differenz, Christoph Ernst, Walter Sparn u. Hedwig Wagner. München: Fink 2008, 159–186.
  • „Inszenierte Lesarten: Kulturelle Begegnungen in und mit anglophonen Texten.“ In: Kulturhermeneutik: Interdisziplinäre Beiträge zum Umgang mit kultureller Differenz, Christoph Ernst, Walter Sparn u. Hedwig Wagner. München: Fink 2008, 119–124.
  • (zusammen mit Alexandra Ganser) „Cruises and Crusades: Productions of Urban Space in Taxi Driver and Mean Streets.“ In: Conformism, Non-Conformism, and Anti-Conformism in American Culture. Hg. Antonis Balasopoulos, Gesa Mackenthun u. Theodora Tsimpouki. Heidelberg: Winter 2008, 237–257.
  • (zusammen mit Andrea Kuhn) „Making Over The Stepford Wives: Gender, Nostalgia, and Irony in the Hollywood Remake.“ In: Screening Gender: Geschlechterszenarien in der gegenwärtigen US-amerikanischen Populärkultur. Hg. Heike Paul u. Alexandra Ganser. Münster: LIT 2008, 75–96.
  • „Cityscapes, Interstitial Spaces: Heterotopographies in William Gibson‘s Virtual Light-Trilogy.“ GrenzGänge/BorderCrossings: Kulturtheoretische Perspektiven. Hg. Gerd Sebald, Michael Popp u. Jan Weyand. Münster: LIT 2006, 170–187.